Armbåge

Armbågen består ett överarmsben, Humerus och två underarmsben, Radius och Ulna. Smärtor som uppstår på utsida armbåge kallas ofta för tennisarmbåge eller lateral epicondylit. Smärta som uppstår på insida armbåge kallas ofta golfarmbåge eller medial epicondylit.

ont i armbåge

Ibland kan smärta i armbåge härledas till nackproblem och dålig hållning med påverkan på utgående nervrötter som kan ge en strålande smärta mot armbåge och arm. I endera fall så kan kiropraktik och/ eller stötvågsbehandling med framgång hjälpa kroppen att läka skadan.

Tennisarmbåge/ musarm

Denna smärta uppträder på utsida armbågen (lateral epicondylit) och är ofta en överansträngning med påföljande ärrvävnad och kronisk inflammation av fästet där musklerna som sträcker våra fingrar fäster. Lika ofta så kan det vara en försämrad rörlighet i armbågsleden och då härrör smärtan mer från ligamenten som håller leden samman. Ofta är det upprepade vridrörelser eller arbete där man greppar hårt om ett redskap som kan trigga igång smärtan. Många gånger kan ett statiskt arbete med tangentbord, mus eller längre bilkörning generera samma besvär.

Golfarmbåge

Denna smärta härrör från en överbelastning av musklerna som böjer våra fingrar och som fäster på armbågens insida. Likaså denna smärtpunkt kan uppstå med en dålig rörlighet i armbågen och är då mer av en ligamentsmärta. I övrigt samma upptakt till besvären som vid tennisarmbåge.

Dela gärna detta

HITTA KLINIK & BOKA TID

Tidsboking sker enklast online via länken nedan. För akut tid, kontakta din närmaste klinik.

Alla behandlingar måste avbokas senast 24 timmar innan bokad tid annars sker full debitering.